torsdag 13. oktober 2011

Ny hekla lyslykt + oppskrift



Jeg må nok innrømme at jeg har fått en aldri så liten dille på å hekle trekk til lykter i det siste. Det er jo så fort gjort, og utgjør stor forskjell i interiøret. Storkoser meg med å tenne lys i disse på kveldene:-)

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan jeg hekler disse, siden jeg fikk spørsmål om det. Men jeg vil føye til at jeg slett ikke er noen ekspert på hekling altså;-)

Jeg starter med 4 luftmasker som jeg setter sammen til en ring med en kjedemaske i første luftmaske. Hekler deretter 2 lm og 11 stav i ringen (de 2 lm fungerer som en stav=12 st).

Øker så utover i rundene, første runde 2 stav i hver stav, i andre runde 1 stav i første stav, 2 stav i neste stav osv.

Mål med bunnen av syltetøyglasset du skal bruke. Når den runde brikken passer til bunnen av glasset (se bildet til venstre over her) begynner du å hekle 1 stav i hver stav oppover. Hekle til ønsket lengde.
Pynt gjerne med blondebånd eller lignende:-)




Håper oppskriften er forståelig for den som måtte ønske å bruke den.
 Føler den ble litt rotete:)


Ha en fin kveld

4 kommentarer:

KnertenogKaroline sa...

Superfine!!!:)

Stinemorღ sa...

Kjempe fine!
Det blir en helt annen stemning med disse trekkene :) nydelig!

Ha en fin fredag,
klem

Tilla sa...

Så fine de ble da, tror jeg må prøve sjøl. Så takk for oppskrift:)

Marianne sa...

Flott og inspirerende blogg du har:)Disse lyktetrekkene likte jeg godt:)